No image available

دانلود فایل پژوهش: پایان نامه ارشد رشته فناوری اطلاعات: طراحی سیستم مدیریت دانش با استفاده از هوش تجاری

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

دانشکده مهندسی صنایع

پايان‌نامه براي دريافت مدرك كارشناسي ارشد

در رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرايش تجارت الکترونیک

عنوان:

طراحی سیستم مدیریت دانش با بهره گیری از هوش تجاری

استادراهنما:

دکتر محمد جعفر تارخ

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

فهرست مطالب:

فصل اول کلیات پژوهش……………….. 1

1-1 مقدمه………………. . 2

1-2 اهداف پژوهش……………….. . 3

1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش………………. .. 3

1-4 فرضیات پژوهش………………… 4

1-5 پیشینه پژوهش……………….. . 4

1-6 کاربران و کاربردهای پژوهش………………. .. 5

1-7 ساختار کلی پایان نامه………………. . 5

1-8 جمع ­بندی………………. .. 6

فصل دوم مروری بر کارهای انجام شده………………. . 7

2-1 مقدمه……………….. 8

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

2-2 سیستم مدیریت دانش……………….. … 8

2-2-1 مفهوم دانش………………. …. 8

2-2-2 مفهوم مدیریت دانش……………….. … 9

2-2-3 استراتژیهای مدیریت دانش……………….. … 10

2-2-4 لزوم مدیریت دانش……………….. … 13

2-2-5 ساختار سازمانی برای مدیریت دانش……………..

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

2-2-6 سیستم مدیریت دانش چیست؟……………….. 14

2-3 هوش تجاری………………. .. 23

2-3-1 مفهوم هوش تجاری………………. .. 24

2-3-2 هدف هوش تجاری……………….. . 26

2-3-3 اجزای سیستم­های هوش تجاری……………….. . 27

2-3-4 فواید هوش تجاری………………. .. 31

2-3-5 فازهای پیاده­سازی هوش تجاری……………….. . 31

2-3-6 فاکتورهای اصلی موفقیت پروژه­های هوش تجاری…….. 34

2-3-7 چالش­های هوش تجاری……………….. . 35

2-3-8 کاربرد هوش تجاری در سیستم مدیریت دانش………….. 35

2-4 متن کاوی و داده­کاوی………………. 38

2-4-1 خوشه‌بندی……………….. 42

2-4-2 دسته‌بندی………………… 43

2-4-3 کاربرد متن­کاوی در طراحی سیستم مدیریت دانش……… 44

2-5 جمع­ بندی………………… 45

فصل سوم روش شناسی پژوهش…………………. 46

3-1 مقدمه………………. . 47

3-2 متدولوژی CRISP……………….. 

3-1-1 شناخت کسب‌وکار و جمع ­آوری داده………………. 48

3-1-2 آماده ­سازی داده ­ها ………………. 50

3-1-3 مدل­سازی……………….. . 50

3-1-4 مرحله چهارم، ارزیابی………………. .. 51

3-1-5 توسعه………………. . 51

3-2 متدولوژی حلزونی…………… 52

3-3 جمع­ بندی………………… 55

فصل چهارم اجرای پژوهش…………………. 56

4-1 مقدمه……………….. 57

4-2 نرم­افزار و محیط پیاده­ سازی……………… 57

4-3 پیاده‌سازی چارچوب اجرای پروژه ………………. 58

4-3-1 پیاده­ سازی مرحله اول، شناخت کسب‌وکار و جمع ­آوری داده……. 58

4-3-2 پیاده­ سازی مرحله دوم، آماده ­سازی داده­ ها ………………. 58

4-3-3 پیاده­سازی مرحله سوم، مدل­سازی………………… 59

4-3-4 پیاده­سازی مرحله چهارم، ارزیابی………………… 61

4-3-5 مرحله پنجم، توسعه……………….. 61

4-4 جمع­ بندی………………… 63

فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهاد برای تحقیقات آتی……… 64

5-1 مقدمه……………….. 65

5-2 اختصار پژوهش………………. 65

5-3 نتایج کاربردی پژوهش………………… 66

5-4 نوآوری‌های پژوهش………………… 57

5-5 محدودیت­های پژوهش………………… 67

5-6 پیشنهاد برای تحقیقات آتی………………… 67

فهرست مراجع………………… 68

چکیده:

امروزه یکی از سرمایه های بنیادی و اساسی هر سازمانی نیروی انسانی موجود در آن سازمان می­باشد که تأثیر عمده­ای را در ایجاد ارزش برای سازمان به عهده دارند. بنا به علت های متعددی هر سازمانی در طول حیات خود تعداد زیادی از نیروی انسانی خود را از دست می­دهد که در نتیجه نیروی انسانی جدیدی به جای این افراد وارد سازمان می­شوند. آن چیز که که در این بین بایستی مورد توجه قرار گیرد اینست که نیروی انسانی قبلی دانش گرانبهایی را در طول سال­ها فعالیت در سازمان بدست آورده می باشد که با خود از سازمان خارج می کند. در این پروژه با رویکرد هوش تجاری نرم افزاری کاربردی برای مدیریت دانش کارکنان ارایه شده می باشد. با بهره گیری از الگوریتم متن­کاوی ابتکاری ارائه شده در این نرم­افزار می­توان هر لحظه دانش نیروی انسانی شاغل در سازمان را ذخیره کرده و دانش مفیدی را از آن استنباط نمود. با بهره گیری از نمودار نگاشت موجود در این نرم­افزار نیز در هر لحظه می­توان یک وضعیت از نحوه ارائه خدمت کارمندان را به مشتریان نظاره نمود.

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1- مقدمه

اهمیت مقوله دانش در دهه­های اخیر رشد روزافزونی داشته می باشد که این امر ناشی از تمرکز بر دانش به عنوان یکی از منابع استراتژیک سازمان می­باشد. امروزه سازمان­ها یکی از راه­های فرق خود از سازمان­های دیگر را در افزایش میزان دانش بنیانی سازمانی خود جستجو می­کنند تا بتوانند از طریق آن به سطوح بالاتری از کارایی و نوآوری دست یابند. توانایی سازمان­ها در یکپارچه سازی و متناسب کردن دانش به عنوان یکی از راه­های دستیابی و حفظ مزیت­های رقابتی تلقی می­گردد. در این پروژه با بهره گیری از تکنیک­های هوش تجاری از قبیل متن کاوی دانش سازمانی در مرحله اول ذخیره شده و سپس با بهره گیری از الگوریتم ژنتیک دانش جدیدی را به پایگاه داده افزوده ایم. در نهایت کل پروژه را در قالب یک نرم افزار کامپیوتری که قابل نصب بر روی تمام سیستم­های کامپیوتری می باشد، ارائه می­دهیم.

2-1- اهداف پژوهش

حفظ و نگهداری کارمندان با تجربه در هر سازمانی یکی از چالش­های اساسی در واحد نیروی انسانی به شمار می­رود که با در نظر داشتن سابقه آنها و میزان کارایی­شان با مشکلاتی همراه می باشد. آن چیز که که در این بین بیشتر نمود پیدا می­کند دانش و تجربه­ای می باشد که هر کارمند هنگام خروج از سازمان با خود از سازمان خارج می­کند. این پژوهش در راستای ایجاد سیستمی برای ثبت و بهره­گیری از این دانش در تمام قسمتهای یک سازمان خدماتی یا تولیدی قدم بر می­دارد. ایجاد دانش جدید از دانش موجود یک ایده محوری می­باشد که این پژوهش در پی رسیدن به آن می باشد.

3-1- اهمیت و ضرورت پژوهش

ضرورت این پژوهش با پیشرفت سریع رقابت بین سازمان­ها مرتبط می باشد. دانش در سازمان­های امروزی به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت[1] سازمان­ها تلقی می­گردد. به همین جهت مدیریت دانش در سازمان­ها از اهمیتی ویژه برخوردار گردیده می باشد. سازمان­ها در دنیای رقابتی امروز کوشش می­کنند از بهترین متخصصان و کارمندان برای انجام پروژه­های خود بهره جویند. ارزش افرینی برای هر سازمان توسط متخصصان آن شرکت یا سازمان انجام می­گیرد. که در این بین نیاز به روش یا سیستمی هست که بتواند تجربیات ارزشمند آنها را در حین کار یا در زمان رویارویی با مشتری ثبت کرده و در کل سازمان برای دیگر کارمندان نیز به اشتراک بگذارد.

توانایی پاسخ سریع و موثر به تغییرات نیازهای مشتریان، نیازمند اتخاذ تصمیمات سریع مدیریتی می باشد که بدون مطالعه و تحلیل دقیق داده­ها و اطلاعات رخ نخواهد داد، از طرفی مطالعه همه­ی داده­ها وقت­گیر می باشد و با پاسخ سریع به نیازها مغایرت دارد؛ پس بایستی از هوش تجاری برای اتخاذ سریع تصمیمات مدیریتی با تحلیل داده­های مفید بهره گیری نمود.

4-1- فرضیات پژوهش

– برای ارائه یک نرم­افزار مدیریت دانش در سازمان نیاز به یک ابزار برنامه نویسی قدرتمند می­باشد که ما در اینجا از جاوا [2](نسخه 1.8) بهره گیری کرده ایم.

– با ورود هر دانش جدید به سیتم، کل دانش به روز رسانی می­گردد.

– با الگوریتمی مثل الگوریتم ژنتیک [3]می­توان دانش جدید را از دانش و اطلاعات موجود استخراج نمود.

5-1- پیشینه پژوهش

در زمینه­ی ارائه سیستم مدیریت دانش با بهره گیری از هوش تجاری تحقیقات کمی انجام گرفته شده می باشد. در زمینه تولید نرم­افزاری برای انجام مدیریت دانش کارمندان فعالیتی انجام نگرفته شده می باشد. در زمان شروع به کار این پایان نامه در زمینه ارائه روش و الگوریتمی که بتواند در میان متون فارسی به متن­کاوی بپردازد فعالیتی انجام نگرفته شده می باشد. در زمینه متن کاوی با الگوریتم ژنتیک چند فعالیت­ نظری انجام گرفته شده می باشد که در بخش مرور ادبیات آورده شده می باشد.

6-1- کاربران و کاربردهای پژوهش

تمامی شرکت­های خدماتی که از واحد پشتیبانی برخوردار هستند می­توانند از این نرم افزار برای ثبت فعالیت­های روزانه خود بهره جویند. بخش نگاشت موجود در این نرم افزار برای ارائه یک دید کلی از نحوه کار کارمند بخش پشتیبانی برای مدیریت فراهم می­آورد. ارائه الگوریتمهای ابتکاری متن کاوی موجود در این پژوهش می­تواند شروعی برای تولید یک نرم­افزار جامع متن کاوی برای متون فارسی باشد.

7-1- ساختار کلی پایان نامهاین پایان نامه از پنج فصل تشکیل شده­می باشد. برای اطلاع از ساختار نگارش پایان نامه، مروری بر آن خواهیم داشت:

پس از فصل اول که به مطالعه اهمیت موضوع و اهداف پایان نامه و ارائه­ی مقدمه­ای بر پایان­نامه پرداخته، در فصل دوم ادبیات موضوع را اظهار خواهیم نمود. پس از آن با مفهوم هوش تجاری، اهداف، اجزا و فواید پیاده­سازی آن آشنا می­شویم. سپس به اظهار کاربرد هوش تجاری در مبحث سیستم مدیریت دانش خواهیم پرداخت. در آخرین بخش از فصل دوم نیز متن­کاوی و ابزارها و الگوریتم­های بهره گیری‌شده در پروژه را مطرح می­کنیم. در سومین فصل متدولوژی پایه که برای انجام این پژوهش انتخاب کرده­ایم را توضیح می­دهیم. پس از آن با در نظر داشتن گام­هایی که بایستی طی نماییم، چارچوبی برای اجرای این پروژه ارائه کرده و فازهایش را معرفی می­کنیم.

در فصل چهارم فازها و گام­هایی را که برای اجرای پروژه تعریف کرده­بودیم، اجرا می­نماییم و نرم­افزارها و محیط­های پیاده­سازی را معرفی می­کنیم. همچنین در این بخش نتیجه­ی اجرای هر فاز را اعلام می­کنیم. ایجاد دانش جدید از دانش سازمانی موجود که هدف اصلی این پایان­نامه می باشد نیز در فصل پنجم معرفی می­گردد.

اختصار­ای از پژوهش انجام‌شده، نتایج کاربردی پژوهش، نوآوری­های پژوهش، محدودیت­ها و پیشنهادات برای کارهای آتی در فصل آخر پایان نامه، یعنی فصل ششم، ارائه می­گردد.

8-1- جمع ­بندیدر این فصل مقدمه­ای بر پروژه ارائه دادیم. اهمیت و ضرورت اجرای پروژه، فرضیات پژوهش و بهره گیری­کنندگان از نتایج این پایان­نامه معرفی شدند. در فصل بعدی نیز مروری بر ادبیات موضوع خواهیم داشت تا مفاهیم بکار رفته در طول پروژه را معرفی کنیم.

[1] – Critical Success Factor

[2] Java

[3] Genetic Algorithm

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه : 92

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان