14 علت خستگی همیشگی بدن را بشناسید !

: 14 دلیل خستگی همیشگی بدن رو بشناسین !

: دلیلای خستگی همیشگی بدن

اگه همه وقت احساس خستگی و ضعف دارین ! اگه احساس خواب زیادتر از اندازه دارین این مقاله کمک بزرگی به شما می کنه. واسه انجام کارای روزانه خود احساس کم توانی دارین؟

به گزارش تالاب : کم خوابی یکی از دلایل اصلی احساس خستگی دائمیه. اما باید گفت که چیزای دیگری هم هستن که به دلیل انجام دادن یا انجام ندادن اونا دچار خستگی دائمی ، مثل خستگی روحی و جسمی میشین. در این مقاله به بیان ۱۴ دلیلی از این دلایل میپردازیم. با رعایت این ۱۴ نکته شک نداشته باشینً به خستگی دائمی خود مسلط میشین.

۱ – کنار گذاشتن ورزش

دلیلی که بیشتر ما واسه کنار گذاشتن ورزش میاریم، خستگی و نداشتن انرژی کافی واسه انجام اون هستش. اما حقیقت اون هستش که کنار گذاشتن ورزش به خستگی ما اضافه می کنه. محققان دانشگاه جورجیا واسه اثبات این فرضیه روی ۲۰ آدم بالغ، که به مشاغل اداری با جنب و جوش کم اشتغال داشتن، آزمایشی رو انجام دادن. این آدما که دچار خستگی طولانی بودن، درزمان دوره آزمایش ۲۰ دقیقه ورزش به برنامه روزانه خود اضافه کردن.

پس از ۶ هفته ، پیشرفت بسیار زیادی در سلامتی این افراد دیده شده و از اندازه خستگی اونا کم شده بود. ورزش منظم باعث افزایش توان بدنی شده، باعث بهتر شدن کارکرد سیستم قلبی و عروقی شده و اندازه اکسیژن و املاح رسیده به بافتای بدن رو افزایش می ده. پس دفعه بعد که احساس خستگی کردین، به جای چرت زدن به یه پیاده روی آروم بپردازید.

۲ – نبود نوشیدن آب به اندازه لازم

به باور کارشناسان تغذیه، کاهش تنها ۲ درصدی مایعات بدن، مشکلات بسیار جدی ای روی توانایی بدن داره. کاهش مایعات بدن، باعث کاهش حجم خون شده و در نتیجه باعث بالا رفتن غلظت خون میشه. افزایش غلظت خون، باعث کاهش خیره کننده سرعت گردش اون می شه و در نتیجه این موضوع پمپاژ قلب رو با مشکل مواجه میکنه. همه اینا دست به دست هم میدن تا سرعت رسیدن اکسیژن و املاح به بافتا و عضلات بدن کم بشه.

۳ – نبود تغذیه کافی از آهن

به اندازه کافی از غذاییای آهن دار استفاده می کنین؟ کمبود اندازه آهن در بدن باعث بی حالی، ضعف و بدخلقی میشه. به اینا کاهش تمرکز رو هم اضافه کنین. واسه کاهش خطر دچار شدن به کم خونی، باید مصرف آهن رو زیاد کنین. گوشت قرمز، حبوبات، تخم مرغ، بادام زمینی، سبزیجات و تنقلات از جمله منابع اصلی آهن غذایی هستن.

واسه جذب بهتر آهن، بهتره در کنار اینا، از غذاییایی که دارای ویتامین سی هستن استفاده کنین. هممون مشکلات به وجود اومده به وسیله فقر آهن رو میدونیم. بهتره با مشاهده هر کدوم از علائم کمبود آهن، قبل از هرکاری به دکتر مراجعه کنین.

۴ – وسواس داشتن

در روانپزشکی و اینجا منظور از «وسواسی»، فردیه که روی کارا بیشتر از نیاز اون کار انرژی صرف کرده و دقت به خرج می ده. این افراد واسه کارای خود اهداف غیرواقعی و غیرقابل رسیدن منظور می کنن. در نتیجه هیچ وقت به رضایتمندی نمی رسن. در اینجور شرایطی، باید واسه کارای خود محدوده وقتی مشخص کنین و بیشتر از این زمان روی اون وقت نذارین . بعد از یه مدت متوجه میشین که با وجود صرف زمان کم تر، نتیجه کارتون با قبل خیلی فرقی نکرده.

۵ – بدبین بودن

وقتی ترس از شکست دارین، همیشهً با اون درگیر هستین. وقتی نگران اخراج شدن خود هستین، هربار که رئیس تون شما رو صدا میزنه، احساس میکنین که وقتشه.

یا از موتوسیکلت سواری هول و ترس دارین و هربار که مجبور به موتوسواری میشین، منتظرید که زمین بخورین. در واقع در هر شرایطی شما منتظر بدترین اتفاق ممکن هستین.

این نگرانی همیشگی شما رو فلج کرده و به طرف یه خستگی دائمی هدایت می کنه. وقتی احساس میکنین در موقعیت خطرناکی هستین، نفس عمیقی بکشین، بعد از خودتون سوال کنین که اگه بدترین اتفاق ممکن بیفته، چی می شه!

هوای تازه، مدیتیشن، ورزش و یا تنها درمیون گذاشتن نگرانیای خود با یه دوست، به شما کمک میکنه که به این نگرانیا پیروز شید و به مسائل دور و بر خود واقعی نگاه کنین.

۶ – حذف کردن وعده صبحونه

غذایی که می خورید، حکم سوختیه که بدن شما مصرف می کنه. وقتی خوابین، بدن شما از وعده شام تغذیه میکنه. بعد از برخواستن از خواب، نیازمند سوخت گیری دوباره هستین، پس نیازمند صبحونه هستین. اما شایدً از روی تنبلی، صبحونه رو حذف می کنین. نتیجه این کار، نداشتن توان کافی واسه کاره.

یه وعده صبحونه کامل باید شامل حبوبات گوشت و چربی سالم باشه. شیر کم چرب، روغن بادام، کره بادام زمینی و پودر پروتئین با نون نمونه یه صبحونه کامله. تخم مرغ به همراه نون و گوشت هم صبحونه بسیار مقوی ایه.

۷ – خوردن «هله هوله»

غذاییای مختلفی که پر از شیرینی جات و کربوهیدراتای اضافی هستن، شاخص قند بالایی دارن و خیلی راحت اندازه قند خون رو به طور زیادی زیاد می کنن. افزایش یهویی قندخون، باعث ایجاد بیحالی در اندام و در نتیجه احساس خستگی می شه. بهتره تغذیه خود رو از بین غذاییای کم چرب با قند پایین گزینه کنین.

۸ – نا توانی در «نه» گفتن

آدمایی که به دنبال جلب رضایت همه دور و بریا خود هستن، بیشتر در زندگی شخصی خود کم تر خوشحال بوده و انرژی کم تری دارن. غم انگیزتر اینجاس که این افراد یهویی دچار بی انگیزگی شده و از دست همه دور و بریا خود عصبانی می شن. بنابریان اگه بچتون از شما درخواست کرد که واسه کل اعضای تیم فوتبالشان چیپس سرخ کنین، واسه گفتن «بله» عجله نکنین.

اگه از این جور افراد هستین، باید با جواب «نه» اخت بگیرین. واسه این کار هم باید تمرین کنین. مثلاً وقتی که رانندگی میکنین و تنها هستین، با خود نه گفتن رو تمرین کنین تا در شرایط واقعی، راحت تر این کلمه رو بگید.

۹ – شلختگی در محیط کار

میزکار شلوغ و بهم ریخته از نظر روانی باعث خستگی، کاهش دقیق شدن و فوکوس کردن وکاهش توانایی پردازش اطلاعات در مغز میشه.در آخر ساعت کار از منظم بودن محیط کار و هم اینکه پاک کردن اشیای اضافی مطمئن شید. این انتظام به شما کمک میکنه تا صبح روز بعد انرژی بیشتری واسه شروع کار داشته باشین.

۱۰ – کار، بدون تعطیلات

اگه وقتی که نیاز به استراحت و آرامش دارین، به کار بپردازید، به طور کامل خستگی بر شما مسلط می شه. فاصله گرفتن از کار و به دنبال اون استراحت کردن، باعث بازیابی توانایی ذهن و بدن شما شده و بعد از این استراحت با توان کامل می تونین به کار برگردین. اگه تعطیلات و استراحت منظم در برنامه کاری خود داشته باشین، شک نداشته باشینً فردی خلاق تر، سازنده تر و موفق تر در محیط کارین.

۱۱ – نوشیدن مشروبات الکلی قبل از خواب

بعضی قبل از خواب به نوشیدن مشروبات الکلی میپرازن، با این باور که این کار باعث رفع خستگی و بازیابی انرژی در اونا میشه. شاید بسیاری هم به این باور باور داشته باشن، اما باید گفت که این جور نبوده و این عادت عواقب ناخوشایندی به دنبال داره. الکل به دلیل خاصیت آرامش دهنده ای که داره،در اول سیستم عصبی مرکزی رو آروم میکنه. اما یهو روی متابولیسم بدن تاثیر گذاشته و اندازه آدرنالین خون رو افزایش می ده. افزایش آدرنالین خون باعث مشکل در خواب شده و همین موضوع باعث می شه فرد در نیمه های شب خواب زده شه.

۱۲ – چک کرد ایمیل قبل از خواب

صفحه روشن گوشی موبایل و یا نمایشگر و نور پخش شده از اون به چشم، باعث مشکل در روند و ریتم شب و روز بدن شده، و باعث توقف تولید ملاتونین در بدن میشه.

ملاتونین هورمونیه که به تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن کمک میکنه. نور پخش شده از گوشی های همراه و نمایشگر رایانه درجات مختلفی داره، اما پیشنهاد می شه تا ۲ ساعت قبل از رفتن به خواب، از این وسایل استفاده نکنین.

بررسی گوشی موبایل، لحظاتی قبل از خوابیدن، باعث مشکل در ساعت خواب شما می شه.

۱۳ – مصرف کلی قهوه در طول روز

شرروع روز با یه فنجون قهوه و یا چای پیشنهاد خوبیه. اما یادتون باشه که میانگین مصرف قهوه در طول روز نباید از ۳ فنجون تجاوز کنه. اگه مصرف قهوه از این مقدار زیاد شه، ممکنه باعث تحریک و ایجاد مشکل در چرخه خواب و بیداری شه.

کافئین باعث توقف تولید آدنوزین میشه. آدنوزین یه محصول فرعی فعالیت سلولیه که باعث ایجاد احساس نیاز به خواب و خواب آلودگی میشه. طبق تحقیقات گذشته، مصرف قهوه کمتر از ۶ ساعت قبل از خواب، باعث ایجاد مشکل در روند خواب میشه.

۱۴ – شب زنده داری آخر هفته

اگه پنجشنبها تا دیروقت بیدار بمونین، جمعه شب چیجوری می تونین سر وقت به خواب برید؟ شک نداشته باشینً صبح شنبه هم با کمبود خواب از خواب برخواهید خواست. پس تلاش کنین پنج شنبه ها خیلی هم خواب خود رو به تاخیر نیاندازید. اگه صبح شنبه احساس خستگی کردین، کافیه با یه چرت ۲۰ دقیقه ای، کمی این مشکل رو برطرف کنین.

جفت و جور و تنظیم : مجله تالاب

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *