14 ماده‌ی غذایی در خدمت سلامت و طول عمر | تغذیه سالم

14 ماده غذایی در خدمت سلامت و طول عمر

اگه می خواین سرحال و قبراق باشین، صد سال عمر کنین و سالم باشین این مواد غذایی رو به طور منظم استفاده کنین.

سیر

سیر خواص ضدباکتریایی داره که به وجود اومده به وسیله ماده ای به نام آلیسینه. بوی سیر هم از وجود این ماده ناشی می شه. سیر هم اینکه خواص چربی سوزی داشته و ضد فشارخون بالا است.

فلاوونوئیدهای موجود در این ماده غذایی نقش مهمی در پیشگیری از سرطانای دستگاه گوارش و مریضیای قلبی عروقی داره و کلسترول خون رو پایین می آورد.

 

پیاز

پیاز دارای خواص آنتی باکتریایی و هم اینکه ضدعفونی کننده است. این ماده غذایی پرطرفدار باکتریای به وجود آورده جرمای دندانی، ورم لثه و آنژینا رو نابود می کنه.

 

سبزیجات معطر

سبزیجات معطری مثل آویشن، رزماری، گلپر، ریحان و نعنا پر از عصاره های گیاهی خونواده ترپنا terpene هستن. عطر و بوی این سبزیجات به دلیل وجود همین مواده. ترپنا می تونن با تومورها مقابله کنن و رشد سلولای سرطانی رو کم کنن.

 

زردچوبه و فلفل مشکی

زردچوبه شامل مواد آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضدسرطانی قویه که باید هر روز در غذاهایتان استفاده کنین. وقتی که زردچوبه با فلفل مشکی مصرف شه باعث می شه که خواص زردچوبه چند برابر شه.

 

زنجبیل

زنجبیل شامل آنتی اکسیدان های بسیار قویه که از دچار شدن به مریضیای قلبی عروقی و بعضی از سرطانا و مریضیای مربوط به پیری پیشگیری می کنه. این گیاه ریشه ای، خواص ضدالتهابی داره که در درمان روماتیسم و آرتریت موثر عمل می کنه. در آخر باید بگیم زنجبیل هضم غذا رو آسون کردن کرده و با حالت تهوع مقابله می کنه.

چای سبز یه آنتی اکسیدان فوق العاده س که هم اینکه می تونه با کم شدن جرم رگا از مریضیا قلبی عروقی پیشگیری کنه. این چای، توکسینای بدن رو دفع کرده و با پیری مقابله می کنه

غلات کامل

غلات کامل پر از فیبرهاه که لیاقت قرار گرفتن روی میزهایتان رو دارن. پیشنهاد می کنیم واسه صبحونه نونای سبوس دار و غلات کامل استفاده کنین و از پاستاها غافل نشید.

 

سویا

سویا شامل ایزوفلاونه. این آنتی اکسیدانای قوی خطر دچار شدن به سرطان و مریضیای قلبی عروقی رو کم می کنه، اندازه کلسترول خون رو پایین می آورد و هم اینکه بعضی از علائم یائسگی رو آرامش میده.

 

قارچ

قارچا سیستم ایمنی بدن رو تقویت می کنه. این خاصیت قارچ ها مدیون «بتاگلوکانا» و «لانتینینا» است. وقتی سیستم ایمنی بدن قوی باشه خیلی از مریضیا به خصوص سرطانا از آدم دور می شه.

میوه های قرمز رنگ

توت فرنگی، تمشک، مورد صحرایی قرمز، بلوبری، انگور قرمز و چیزای دیگه ای به جز اینا جزو میوه هایی هستن که پر از آنتی اکسیدانا، پُلی فنولا و فلاوونوئیدها هستن.

مثلا، تمشک دو برابر بیشتر از گریپ فروت و 9 برابر بیشتر از کیوی خاصیت ضدآنتی اکسیدانی داره. واسه همینه که میوه های قرمز رنگ از مریضیایی مانند فراموشی پیشگیری می کنه، فشارخون رو کاهش و کلسترول خوب رو زیاد می کنه، از مریضیای قلبی عروقی پیشگیری کرده و رشد تومورها رو از جا در آورد می کنه.

 

شکلات مشکی

شکلات مشکی با خستگی مقابله می کنه و هم اینکه از دچار شدن به مریضیای قلبی عروقی پیشگیری به عمل می آورد. شکلات مشکی جریان خون رو روان می سازه و خواص ضدالتهابی و ضدسرطانی داره. شکلات مشکی هم اینکه نشاط آور است و به خاطر همین یه ماده غذایی ضدافسردگی طبیعی حساب می شه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که نباید در مصرف شکلات مشکی هم زیاده روی کرد به خاطر این که کاکائو پرکالریه.

سبزیجات معطری مثل آویشن، رزماری، گلپر، ریحان و نعنا پر از عصاره های گیاهی خونواده ترپنا terpene هستن. عطر و بوی این سبزیجات به دلیل وجود همین مواده. ترپنا می تونن با تومورها مقابله کنن و رشد سلولای سرطانی

رو کم کنن

ماهی

ماهیا پر از امگا 3ا هستن که واسه سیستم قلبی عروقی خوبه. جذب اندازه کافی امگا 3 از دچار شدن به شکلای جور واجور سرطان ها و مریضیایی مثل افسردگی پیشگیری می کنه. کارشناسان به زنان باردار پیشنهاد می کنن که امگا 3 بیشتری مصرف کنن به خاطر این که این اسیدهای چرب واسه رشد مغزی جنین خوبه. پیشنهاد می کنیم هر هفته 2 تا 3 مرتبه ماهی بخورین.

 

چای سبز

چای سبز یه آنتی اکسیدان فوق العاده س که هم اینکه می تونه با کم شدن جرم رگا از مریضیا قلبی عروقی پیشگیری کنه. این چای، توکسینای بدن رو دفع کرده و با پیری مقابله می کنه. در آخر باید بگیم که چای سبز از مریضیایی مانند فراموشی هم پیشگیری می کنه.

 

روغن زیتون

روغن زیتون به اندازه برابری امگا 3 و امگا 6 داره. این روغن دارای خواصیه که از دچار شدن به مریضیای قلبی عروقی پیشگیری می کنه. پیشنهاد می کنیم روغن زیتون رو به همراه روغن کلزا استفاده کنین که پر از امگا 3 هستش.

 

بروکلی و سبزیجات دیگه

بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و هم اینکه گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، چغندر قند و کدوتنبل جزو سبزیجاتی هستن که اثر فوق العاده ای روی حفظ سلامت آدم دارن. این مواد غذایی کم کالری و پر از فیبرها، ویتامین و مواد معدنی هستن. پیشنهاد می کنیم هر روز از این مواد غذایی واسه ناهار و شامتون استفاده کنین.

 

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *