14 نکته ورزشی برای دیابتی ها

: 14 نکته ورزشی واسه دیابتیا

: ۱۴ نکته ورزشی واسه دیابتیا

دانستنیهای پزشکی

ارسال دیدگاه
375 بازدید

  می دونین باید بعد از ورزش کردن پاهای خود رو از نظر بریدگی، تاول، زخم یا تورم بررسی کنین و در صورت مشکل حتما با دکتر خود تماس بگیرین.

همونجوریکه می دونین ورزش در کنار تغذیه مناسب و مصرف منظم دارو می تونه باعث کنترل قند خون در افراد گرفتار به دیابت شه. یه فرد دیابتی باید با یاد گرفتن آموزشای لازم و به کمک کنترل روزانه قند خون و ادرار، بین فعالیت بدنی، غذا و داروهای خود، تعادل مناسب بسازه تا نه فقط از افزایش قند خون خود جلوگیری کنه بلکه مانع از هیپوگلیسمی یا افت اون شه. اگه شمام گرفتار به دیابت هستین این ۱۴ نکته ورزشی یادتون باشه.

تاثیر ورزش بر دیابت

ورزش، حساسیت بدن رو به انسولین زیاد می کنه و باعث کاهش قند خون می شه.
در تنظیم فشار خون مؤثره.
با کم شدن توده چربی بدن به کاهش وزن کمک می کنه.
باعث افزایش انرژی و کاهش استرس می شه.

زمان مناسب واسه ورزش  

همیشه از پزشکتون درباره زمان ورزش سوال کنین. دکتر براساس برنامه روزانه، رژیم غذایی و داروهای مصرفی شما، بهترین زمان ورزش رو مشخص می کنه.
واسه افراد دیابتی یک تا سه ساعت پس از خوردن غذا مناسب ترین وقت واسه ورزشه. همیشه قبل از شروع ورزش قند خونتون رو اندازه بگیرین. وقتی قند خون ناشتای بالای ۲۵۰ یا  بالای ۳۰۰ دارین یا مقدار زیادی کتون از راه ادرار دفع می کنین، زمان مناسبی واسه ورزش نیس چون اگه ورزش کنین قند خونتون بالا میره.
 

هر نوع ورزشی رو میشه انجام داد؟

مراقبت از پاها هنگام ورزش

هنگام ورزش از کفش و جوراب مناسب استفاده کنین.
بعد از ورزش پاهای خود رو از نظر بریدگی، تاول، زخم یا تورم بررسی کنین و در صورت مشکل با دکتر خود تماس بگیرین.

  ورزش باعث افت قند خون شه؟

در دیابتیا که انسولین استفاده می کنن فعالیت ورزشی ممکنه باعث افت قند خون شه. افت قند خون ممکنه بین ورزش، درست بدون این دست اون دست کردن بعد از اون یا حتی شش تا ۱۰ ساعت بعد از ورزش (هیپوگلیسمی تأخیری) ایجاد شه. قبل از شروع فعالیتای ورزشی قند خونتون رو اندازه گیری کنین و در مورد کم کردن دارو از دکتر خود سوال کنین.
هیچوقت وقتی که قند خون شما خیلی پایینه ورزش نکنین.
اگه بیشتر از یه ساعت ورزش می کنین به فواصل منظم، قند خونتون رو اندازه بگیرین.
همیشه مقداری مواد قندی زودجذب و غذا به همراه داشته باشین تا در صورت افت قند خون بخورین.

زمان مناسب ورزش

ورزش، قند خون بالا رو بالاتر و قند خون پایین رو پایین تر می آورد؛ پس بهترین زمان ورزش، وقتیه که از قند خون طبیعی برخوردارید.

به نقل از همشهری تندرستی

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *