15 ترفند برای اینکه راحت بخوابید

پلک هاتون سنگین شده و روز خسته کننده ای رو گذرونده اید، اما با این حال در تختخواب غلت می زنید و خواب به چشماتون نمیاد. البته شما فقط این مشکل رو ندارین و میلیونا نفر همزمان با شما ستاره های آسمون و چند گله گوسفند رو می شمارند، اما باز موفق به خوابیدن نمی شن. در این صورت لازمه که در سبک زندگی تون تغییراتی بسازین تا بتونین مانند یه کودک به خوابی شیرین فرو برید. با ما باشین تا چند ترفند ساده رو واسه داشتن خوابی راحت با هم مرور کنیم.

تختخواب فقط واسه خواب
تختخواب رو فقط واسه خوابیدن در نظر بگیرین. در این جای مخصوصا از غذاخوردن، گوش دادن به موسیقی، تماشای تلویزیون، انجام کارای عقب افتاده و یا مطالعه دوری کنین.

 

قبل از خواب هوای اتاق رو عوض کنین
عادت کنین که به طور روزانه و مخصوصا شبا قبل از خواب، پنجره ها رو باز کنین تا هوای تازه به اتاق بیاد.

از گرم کردن اتاق خواب تون دوری کنین. بهتره دمای اتاق تون حدود 18 درجه سانتیگراد باشه.

 

قبل از خوابیدن ریلکس شید
قبل از خوابیدن در تختخواب تون خودتون رو مشغول پرونده های اداری که نیاز به فکر کردن دارن نکنین.

بهتره از مشغول شدن با گوشی موبایل، لپ تاپ، تلویزیون و چیزای دیگه ای به جز اینا هم دوری کنین. نور باعث تحریک مغز می شن و خواب رو از سرتون می رباید.

به جای این کارا، وقتی رو واسه آروم کردن افکار و مغزتون اختصاص بدین، نه اینکه خودتون رو با وسیله محرک مشغول کنین.

تلاش کنین همیشه سر ساعت مشخصی به تختخواب برید و سر ساعت مشخصی از خواب بیدار شید

با خدا مناجات کنین
با خدا صحبت کنین. هم اینکه ببینین خدا به شما چه میگه. واسه این کار دعا بخونین، صلوات بفرستید و قرآن بخونین.

 

خصوصا اگه این کارای الهی رو با توجه و دقت در معانی اونا انجام بدین، آرامشی عجیب به شما میده که این آرامش از عمق وجود آدمی و توصیف ناپذیره که فقط خودتون اونو درک می کنین.

داشتن آرامش داخلی هم یکی از مهم ترین عوامل داشتن خوابی راحته.

 

ساعت بیولوژیکی منظمی داشته باشین
تلاش کنین همیشه سر ساعت مشخصی به تختخواب برید و سر ساعت مشخصی از خواب بیدار شید. درسته که مثلا آخر هفته ها و در بعضی موارد خاص نمیشه به این قانون به فکر بود، اما اگه از بیخوابی و بدخوابی رنج می برید، باید قوانینی واسه خود وضع کنین.

هر فردی ساعت بیولوژیکی (ساعت داخلی) خاص خود رو داره که زمان خواب و بیداریش رو تعیین می کنه. تلاش کنین شبا فعالیت بدنی رو کاهش داده و به محض اینکه علائم خواب آلودگی رو مشاهده کردین به تختخواب برید.

 

از مواد غذایی محرک مغز دوری کنین
از  حدود ساعت 4 و 5 بعد از ظهر (بسته به وقتی که به تختخواب می رید) از مصرف نوشیدنیای کافئین دار مانند قهوه، چای، نوشیدنیای گازدار، منابع شامل ویتامین ث زیاد و هر چیزی که باعث تحریک مغزتون می شه دوری کنین.

حواستون باشه که الکل باعث خواب آلودگی می شه، اما در خواب شبونه مشکل بوجود میاره.

به جای این نوشیدنیای یه عدد موز بخورین. این میوه پر از ویتامین ب6 و تریپتوفانه که خواب راحتی رو به شما هدیه میده.

 

به صدای بدنتون گوش بدین
بدن ما، با زبون بی زبانی با ما سخن میگه. در نتیجه لازمه که به تموم علائم و پیامای اون دقت کنین.

پیشنهاد می کنیم با مشاهده علائم خواب آلودگی مانند سوزش چشم ها، پلک زدن زیاد، خمیازه و چیزای دیگه ای به جز اینا خود رو واسه خوابیدن آماده کنین.

 

اگه بچه کوچیکی دارین
اگه بچه کوچیکی دارین که نیمه شب بیدار می شه بهتره با همسرتون تقسیم وظایف کنین. شبایی که قراره همسرتون مراقب بچتون باشه، در تختخواب بمونین و بیدار نشید تا خواب از سرتون نپرد. می تونین در گوشتون پنبه بذارین و نگران نباشین.

 

ساعت رو مخفی کنین
هیچی به اندازه صفحه بزرگ و صدای عقربهای ساعت دشمن خواب نیس. حتی اگه ساعت رو واسه وقت خاصی کوک می کنین، اونو از خودتون دور کرده و در دسترس قرار ندین.

وقتی که نصف شب بیدار میشین و ساعت رو می بینین، استرس بیشتری تحمل می کنین. اما اگه چشم تون به ساعت نیفته، استراحت رو به شرط زمان و طول مدت خواب نخواهید دونست.

 

بدن تون رو خسته کنین
بدنی که فعالیتی نداشته باشه خسته نیس و به سختی به خواب میره. پس پیشنهاد می شه هر روز به مدت دست کم نیم ساعت ورزش کنین. البته حواستون باشه که تا سه ساعت قبل از خواب ورزش نکنین. ورزش کردن قبل از خوابیدن باعث ایجاد مشکل در خواب می شه.

بهتره از حدود نیم ساعت قبل از خواب، نور منزل رو کم کنین و در آخر وقتی که می خواین به تختخواب برید، چراغا رو خاموش کنین

بدون این دست اون دست کردن بعد از غذا خوردن، به تختخواب نرید
بعد از خوردن غذا به تختخواب نرید. چون در این زمان بدن واسه هضم غذا انرژی زیادی صرف می کنه و اینطوری احساس سنگینی می کنین.

بهتره از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی هم در شب دوری کنین.

 

شیر گرم بخورین
نوشیدن شیر گرم به همراه عسل می تونه خواب راحتی رو به شما هدیه دهد. این نوشیدنی طبیعی آرامبخشه. می تونین قبل از خواب یه لیوان از این نوشیدنی خوشمزه و به درد بخور رو بخورین.

 

با چرت نیمروزی خداحافظی کنین
خواب نیمروزی باعث می شه که سرحال شده و استراحت کنیم. اما همین کار باعث می شه که تا نیمه های شب بیدار بمونین.

اگه عادت به خواب بعد از ظهر دارین، حتما مدت اونو کوتاه کنین. یه چرت کوتاه بیست دقیقه ای کافیه. بیشتر از این باعث می شه که شب رو بیدار بمونین.

 

چراغا رو خاموش کنین
نور، مغز رو فعال می کنه و خواب رو از سرتون می پراند. بهتره از حدود نیم ساعت قبل از خواب نور منزل رو کم کنین و در آخر وقتی که می خواین به تختخواب برید، چراغا رو خاموش کنین. در این صورت مغز خود رو آماده خواب می کنه.

ملاتونین هورمونیه که در تاریکی ترشح می شه و باعث خواب آلودگی و داشتن خوابی راحت می شه.

 

از این گیاهان کمک بگیرین
گیاهان زیادی وجود دارن که باعث خوابی راحت می شن، از جمله:

– ملیسا یا بادرنجبویه
این گیاه خواصی داره که خوابی راحت رو واسه شما به ارمغان می آورد. بادرنجبویه آرامبخش و ضداسترسه.

سنبل الطیب
سنبل الطیب رو یه گیاه موثر و آرامبخش طبیعی می دونن که باعث خوابی راحت می شه.

– درخت زیرفون
خواص آرامبخشی این گیاه واسه درمان مشکلات خواب موثره. با این حال، این گیاه واسه آدمایی که از بیماریای قلبی رنج می برن پیشنهاد نمی شه.

– مرزنگوش
گیاه مرزنگوش واسه درمان اینسومنیا و یا همون بیخوابی خوبه. این گیاه هم اینکه درمان باد مفاصل و روماتیسم هم موثره.

– بابونه
بابونه خواص زیادی داره. این گیاه واسه هضم غذا موثره و خواص آرامبخشی داره. بابونه رو گیاهی ضداسپاسم می دونن.

فاطمه مهدی پور

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • درد کمر خود رو با این 4 ترفند ساکت کنین و راحت تا صبح بخوابین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *