15 توصیه کلیدی برای کاهش فشار خون

: 15 پیشنهاد کلیدی واسه کاهش فشار خون

: فشار خون یکی از علائم اصلی حیاته، وقتی که سرخرگای بزرگ، توانایی برگشت و استواری طبیعی خود رو از دست بدن و عروق کوچیک هم باریکتر شن، فشار خون بالا میره.
فشار خون بالا بعضی وقتا کشنده بی سر و صدا نامیده می شه ، چون تا مراحل انتهایی اکثرا هیچ علامتی نداره.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، فشارخون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا میره، اما فردی که دچار مریضی فشارخون بالا هستش ، به هنگام استراحت هم فشار خونش بالاتر از حد طبیعی است.
 اندازه گیری فشار خون
فشارخون در بخشای جور واجور سیستم گردش خون فرق داره ولی در اندازه گیری، فشار خون به دو نوع فشارخون سیستولی و دیاستولی جدا از هم می شه.
فشار خون سیستولی معمولاً به فشار خونی که در سرخرگ هایه می گن و فشارخون دیاستولی به فشارخون ورید می گن. عادی ترین روش اندازه گیری فشار خون به وسیله فشارسنجه که با به کار گیری ارتفاع جیوه واسه اندازه گیری فشار خون در حال چرخش در رگا استفاده می کنه. فشارخون طبیعی براساس قرارداد واسه فشارخون سیستولی پائین تراز 120 میلی متر جیوه و واسه فشارخون دیاستولی پائین تراز 80 میلی لیترجیوهه. گسترش فشارخون بالا در جوامع جورواجور فرق داره .
فشار خون بالا در چه کسائی دیده می شه؟
فشار خون بالا خصوصا در افراد سن بالا بسیار شایعه. تقریبا در حدود یه نفر از هر چهار نفر از  فشار خون بالا رنج می برن. در بیماران جوون تر در مردان شایعتره ولی در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می شه. کلا با افزایش سن خطر دچار شدن زیاد می شه.
 علل ایجاد فشار خون بالا
علل بروز این مریضی هنوز به طور کامل شناخته نشده ولی بعضی عوامل فرد رو مستعد دچار شدن به فشار خون می کنن از جمله:
1- سن بالای 60 سال با افزایش سن احتمال بروز فشار خون زیاد می شه
2- چاقی و اضافه وزن
3- سیگار کشیدن
4- مصرف الکل
5- رژیم غذایی شامل نمک زیاد یا چربی اشباع شده و نبود مصرف میوه و سبزی
6- کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی
7- استرس
8- عوامل ژنتیکی ، اگه یکی از والدین و یا هر دو دچار فشار خون بالا باشن، خطر ابتلای فرد به فشار خون بیشتره.
9- مصرف قرصهای ضد حاملگی ، استروییدها و بعضی از شکلای جور واجور داروهای مهارکننده اشتها
10- پشت میزنشینی
11- نژاد : سفید پوستان ونژاد هندواروپایی بیشتر دچار افزایش فشار خون می شن.
پیشگیری از مریضی فشارخون
1- کنترل وزن ، کم کردن حتی یه کیلوگرم از وزن واسه کنترل فشار خون خوبه
2- انجام ورزش مرتب، 30 دقیقه ورزش در هر روز بهترین راه مقابله با پرفشاری خون است
3- کم کردن مصرف نمک و غذاهای پرچرب
4- داشتن رژیم غذایی شامل میوه و سبزیجات ، لبنیات کم چرب و غذاهای شامل پتاسیم مثل دانه های سبوس دار و خشکبار استفاده کنین.
5- نبود مصرف سیگار و مشروبات الکلی
6- اندازه گیری فشار خون دست کم هر شش ماه یه بار
7- زنان باردار باید مرتب واسه معاینه قبل از زایمون به پایگاه های بهداشتی درمان و خونه بهداشت مراجعه کنن تا کارشناسان بهداشت بتونه به پرفشاری احتمالی خون پی ببره و به موقع کنترل کنن.
8- در خانمایی که قرصهای پیشگیری از بارداری استفاده می کنن باید فشار خون خود رو مرتب کنترل کنن
9- دوری از مصرف سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و بقیه فرآورده های گوشتی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای سدیم و هم اینکه دوری از سبزیای کنسروشده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و بقیه تنقلات شور.
10- مواد شامل کافئین مثل قهوه ، چای ، نوشابه های کولا و شکلات، دلیل افزایش فشارخون می شن و باید در حد میونه روی مصرف شن.
11- دوری از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه حرارتای بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی جفت و جور می شن، و نبود استفاده چند باره از روغنای آشپزی .
12- به کار گیری گوشت سفید به جای گوشتای قرمز.
13- کنترل استرس ، چون یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می کنه، استرس و عصبانیته.
14- استراحت به اندازه کافی هر روز چون کار کردن بی معطلی بیشترین فشار رو بر سلامتی فرد وارد می کنه
15- انجام ورزشایی مثل پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری واسه پایین آوردن فشار خون به درد بخور هستن پس دست کم 3 بار در هفته و هر بار دست کم 30 دقیقه باید ورزش کرد
 مشکلات فشار خون بالا
سکته مغزی ، حمله قلبی ، مشکل احتقانی قلب و ورم ریه ، مشکل کلیه و آسیب چشمی و مشکل بینایی از مشکلات اصلی فشار خون بالا هستن.
براساس گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، هرچه فشار خون بالاتر باشه، اندازه امید به زندگی پایین تر هستش.
 درمان
اهداف درمان با توجه به ویژگیهای هر فرد تعیین می شن و ممکن است شامل کم کردن وزن ، ترک دخانیات ،کنترل فشار خون به شکل روزانه ، استفاده از داروهای ضد فشار خون تحت نظر دکتر، کم کردن از استرس، برنامه ورزش مناسب و تغییر روش زندگی واسه کاهش استرس باشن.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *