15 خوراکی افزایش دهنده طول عمر را می شناسید؟ | تغذیه سالم

مواد غذایی سالمی که بو دارن

سیر

سیر به خاطر داشتن ترکیبات آلیسین، خاصیت آنتی بیوتیکی داره؛ بوی خاص سیر هم به دلیل وجود همین ماده س. علاوه بر این، سیر اثر ضد بستن خون، جذب کننده و پایین آورندۀ فشار خون هم داره. به خاطر وجود فلاونیدهای آنتی اکسیدانی موجود در سیر، این مادۀ غذایی مهم نقش مهمی در پیشگیری از سرطانای گوارشی، بیماریای قلبی عروقی و کاهش اندازه کلسترول خون داره.

پیاز

پیاز هم خواص آنتی بیوتیکی و البته ضد عفونی داره. پیاز باکتریای عامل پوسیدگی  دندانا، ورم لثه، پارادونتیت (التهاب لثه) و بعضی آنژینا رو میکشه. پیاز مانع ایجاد بعضی واسطه های التهابی می شه، اون چیزی که این “سیرمانند” انجام میده اینه که مانند یه نیروی کمکی در مقابل بعضی بیماریا مانند آسم و مشکلات به وجود اومده به وسیله مصرف دخانیات عمل می کنه.

گیاهان معطر دیگه

گیاهان معطر مانند رزماری، آویشن، پونه، ریحان و نعناع، پر از اسانسای خانوادۀ ترپنا هستن (اسانسی که اونا رو معطر می کنه). ترپنا می تونن روی تومورها اثر بسیار زیادی داشته و افزایش سلولای سرطانی رو کاهش بدن یا باعث مرگ این سلولا شن.

زردچوبه و فلفل مشکی

زردچوبه که شامل آنتی اکسیدان های قوی، ضد التهاب ها و ضد سرطانا هستش، ادویۀ مناسبی واسه قرار گرفتن در منوی غذای روزانۀ ماست. این ادویه در کنار فلفل مشکی، خاصیتش ده برابر می شه.

سویا

در سویا ایزوفلاون هست، ایزوفلاون آنتی اکسیدانی قویه که خطر دچار شدن به سرطان و بیماریای قلبی عروقی رو کم می کنه، اندازه کلسترول خون رو پایین می آورد و بعضی نشونه های یائسگی رو آرامش میده.

سویا به شکل توفو، میسو، سس سویا، شیر سویا و یا ماست سویا عرضه می شه. توجه: دانه های سویا اصلا با سویای واقعی قابل مقایسه نیستن.

علاوه بر ایزوفلاون، سویا خواص دیگری هم داره: شامل پروتئین بالا، اسیدهای چرب، ویتامین، املاح معدنی و فیبرهای خوراکی هم هست.

قارچا

بعضی از قارچا، مانند قارچای ژاپنی شیتاکه، متاکه و ریشی سیستم دفاعی بدن رو تحریک می کنن. این اثر به خاطر وجود پلی ساکاریدهایی مانند بتا گلوکن و لنتینان در این نوع از قارچ هاست.

این خاصیت ِ تحریک کنندگی ِ سیستم دفاعی فواید بسیاری داره، خصوصاً در موارد سرطان؛ و در قارچای پلورُتز و قارچ پاریسی پیدا میشه.

میوه های قرمز

تمشک، توت فرنگی، توت مشکی، زغال اخته، انگور فرنگی مشکی، توت کانادایی، کران بری و انگور مشکی، میوه هایی پر از آنتی اکسیدان، پلی فنول و فلاونید هستن. مثلا، تمشک 2 برابر بیشتر از گریپ فروت و حدوداً 9 برابرِ کیوی، ذخیرۀ آنتی اکسیدان داره. واسه همینه که میوه های قرمز از بیماریای مشکل در بازسازی عصبی (مانند فراموشی) پیشگیری می کنن، فشار خون رو پایین میارن، کلسترول خوب خون رو زیاد می کنن، از بروز بیماریای قلبی عروقی هم پیشگیری می کنن، سرعت رشد تومورها رو از جا در آورد می کنن و عوامل سرطان زا رو از بین می برن.

شکلات مشکی

شکلات تلخ در مقابله با خستگی و هم پیشگیری از بیماریای قلبی عروقی سهیمه. مشکلات گردش خون رو با افزایش حجم رگا، محدود کردن حمله های پلاکتی و روون کردن خون برطرف می کنه، ً خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی هم داره. شکلات مشکی با اثر سرخوشی اش، یه ضد افسردگی طبیعیه.

هر چی شکلات طبیعی تر باشه، خوردن منظم اون بیشتر پیشنهاد می شه؛ البته به شرط رعایت تعادل و میونه روی چون کاکائو یه مادۀ کم کالری نیس.

ماهی

ماهی که پر از امگا 3 هستش، به خاطر فوایدش واسه سیستم قلبی عروقی مشهور شده. اندازه کافی امگا 3 در پیشگیری از سرطان و مشکلات خلق و خو در افراد دپرس مؤثره. به زنان باردار پیشنهاد می شه که امگا 3 زیادی مصرف کنن چون امگا 3 شامل اسیدهای چرب لازم واسه رشد مناسب مغز جنینه.

2 تا 3 با در هفته ماهی بخورین، البته خوردن ماهیای کوچیک تر در الویته (ماهیای کوچیک شامل جیوۀ کمتری هستن).

زنجبیل

زنجبیل شامل آنتی اکسیدانای بسیار به درد بخور واسه پیشگیری از بیماریای قلبی عروقی، بعضی سرطانا و دیگه بیماریای مربوط به افزایش سن است. این ریشه، خواص ضد التهابی بسیار خصوصاً در درمان بیماریای رماتیسم و ورم مفاصل داره.

در آخر، زنجبیل گوارش رو آسون کردن کرده و به مقابله با تهوع و استفراغ کمک می کنه.

جلبک

جلبک که در گذشته فقط در آسیا مصرف می شد، الان در تموم اروپا هم خورده می شه.

جلبک کالری بسیار پایینی داره و پر از پروتئین و فیبره. این مادۀ غذایی مهم شامل ید، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر، آهن، روی، مس، سلنیوم و… است.

جلبکا تنها گیاهانی شامل B12 (B12 واسه بافتای عصبی لازمه) هستن، و این موضوع در چارچوب رژیمای غذایی گیاهخواری اهمیت خاص ای داره.

جلبکای قهوه ای پر از ویتامینای C و E ، جلبکای قرمز  پر از پروویتامین و جلبکای سبز غنی از ویتامین C هستن. بعضی هاشون هم شامل امگا 3 ان !

اثر جلبکا بر سلامتی چیه؟ اونا به پیشگیری از پرفشاری خون، یبوست، کم کاری تیروئید و تومورها کمک می کنن اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین آنتی باکتری و ضد کرم هم هستن.

چای سبز

چای سبز یه ضد سرطان بسیار عالیه و با کم شدن تشکیل پلاکای آتروم از بیماریای قلبی عروقی پیشگیری می کنه، پلاکای آتروم عامل انسداد عروق هستن. این چای مانند یه سم زدا واسه بدن عمل می کنه و پیری رو به تأخیر میندازه. ً، بنظر میاد که چای سبز به مقابله با بیماریای مشکل در بازسازی سلولای عصبی مانند مریضی فراموشی کمک می کنه.

غلات کامل

غلات کامل پر از فیبر ان و باید در لیست غذایی ما از الویت بالایی بهره مند بوده و جانشین علات تصفیه شده بشن، غلات تصفیه شده طی مراحل صنعتی بخش کلی ای از خواصشان، خصوصاً فوایدی رو که واسه  گوارش و سیستم قلبی عروقی دارن، از دست میدن.

نون کامل، غلات کامل صبحونه و دیگه غلات کامل (برنج، نون …) باید هر روز مصرف شن.

روغن زیتون

مادۀ غذایی اصلی رژیمای مدیترانه ای، روغن زیتون است که مزیت اصلی اش ایجاد تعادل بین امگا 3 و امگا 6 هستش. این روغن آثار غیر قابل بحثی در پیشگیری از بیماریای قلبی عروقی داره. پیشنهاد می شه که این روغن رو جانشین روغنای دیگه کرده و حتی با روغن کلزا که پر از امگا 3 هستش، مخلوط کنین.

بروکلی و سبزیجات دیگه

بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و البته گوجه فرنگی و فلفل و بعد از اونا چغندر و کدوتنبل، سبزیجات فوق العاده ای واسه سلامتی هستن. سبزیجات کالری خیلی کم، مقدار زیادی فیبر، ویتامین و مواد معدنی دارن. این گروه از موادغذایی، باید 2 بار در روز، در وعده های غذایی نهار و شام، مورد استفاده قرار گیرند.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *